Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Pædagogisk læreplan for tidlig HFO1 Grønnevang 2023

Indledning

HFO1 Grønnevang arbejder efter Mål- og indholdsbeskrivelse for HFO’er i Hillerød Kommune og medvirker til opfyldelsen af målsætningen om, at 97% af alle unge skal have en ungdomsuddannelse:

BFU indikatorer og mål 2020. Beskrivelse af billedet er nedenfor

Af Mål- og indholdsbeskrivelsen fremgår bl.a. at tidlig HFO og HFO1 er kendetegnet ved, at der arbejdes med pædagogiske læreplaner. Der er følgende 6 obligatoriske emner i læreplanerne i HFO’erne i Hillerød Kommune, og som for tidlig HFO’s vedkommende er identiske med kompetenceområderne for børnehaveklassen:

  • Sprog
  • Matematisk opmærksomhed
  • Naturfaglige fænomener
  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Krop og bevægelse
  • Engagement og fællesskab

Overgangen fra dagtilbud til tidlig HFO

HFO Grønnevang, Grønnevang Skole og daginstitutionerne i området samarbejder på ledelses- og medarbejderniveau om overgangen fra dagtilbud til tidlig HFO og skole.

Arbejdet er planlagt ud fra et årshjul, som bl.a. betyder, at de kommende skolebørn sammen med medarbejdere fra daginstitutionerne kommer på ugentlige besøg i perioden fra uge 43 og indtil 1. maj året efter.

I Nødebo starter samarbejdet allerede efter sommerferien hvor de respektive voksne mødes og planlægger forløbet. Ideen er at mødes én gang om ugen. Aktiviteterne varierer og tager udgangspunkt i de seks obligatoriske emner. Lokaliteten skifter fra skoven, børnehaverne, skolehaven, gymnastiksalen og HFO´en.

Besøgenes indhold og aktiviteter aftales på samarbejdsmøder og har til formål at gøre overgangen så tryg som muligt.

Vi fortsætter således det i daginstitutionerne tilrettelagte pædagogiske læringsmiljø, så der bliver skabt sammenhæng til børnehaveklassen, jf. rammerne for den styrkede pædagogiske læreplan for dagtilbud.

Sprog

Vi tilegner og udvikler vores sprog i fællesskaber og i relationer med andre og vi arbejder med børnenes opmærksomhed på forskellige måder at anvende sprog på.

I tidlig HFO fortsætter vi udviklingen af det mundtlige sprog med fokus på, at alle kan deltage aktivt i de sociale fællesskaber. Gennem et fokus på at tale, lytte i de daglige aktiviteter understøttes den sproglige udvikling.

Udviklingen sker gennem dialogisk læsning, som er en særlig læsemetode, hvor barnet er sprogligt aktiv under aktiviteten –og deltager i historiefortællingen. En metode, der også bringes i anvendelse i børnehaveklasserne.

Videre udvikles sproget i dialoger, ved at lytte, fortælle, stille spørgsmål og lege med sproget. De forskellige aktiviteter i tidlig HFO giver mulighed for at udvikle det grundlæggende talesprog.

Matematisk opmærksomhed

Det faglige fundament bliver skabt gennem arbejde med matematisk opmærksomhed og vi arbejder med børnenes brug af tal og geometriske sprog i hverdagssituationer.

Denne opmærksomhed tager udgangspunkt i en legende og undersøgende tilgang.

Aktiviteterne i tidlig HFO skaber rum til at arbejde med taleksempler og geometriske figurer samt tale om og med matematik, herunder ved anvendelse af sorteringsmaterialer i et tæt samarbejde med skolens matematikvejleder.

Naturfaglige fænomener

Naturfaglige fænomener sætter fokus på at give børnene erfaringer med naturen gennem oplevelser og viden og vi giver børnene viden og erfaring, så de kan færdes iagttagende i naturen.

Aktiviteterne forundrer og fascinerer i forhold til indtryk og oplevelser af naturfænomener. Der lægges vægt på både viden, oplevelser, iagttagelser og undersøgelser.

Med en science didaktisk tilgang fortsætter vi dagtilbuddenes målrettede arbejde med naturvidenskab.

Kreative og musiske udtryksformer

Arbejdet med det kreative og musiske er med til at give nysgerrighed og engagement i forhold til kulturelle oplevelser. Vi prøver at lade børnene udtrykke sig i billeder og drama.

Aktiviteterne stimulerer børnenes sanser og motivere dem til at bruge fantasi og kreativitet. Vi arbejder med mange materialer, redskaber og medier, eksempelvis ved at eksperimentere med billeder, musik, drama, former og lyd.

Vi arbejder med dramalege og forsøger herigennem at styrke fundamentet for den personlige udvikling hos det enkelte barn, specielt med henblik på, at få større viden om sig selv, at frigøre kreative ressourcer, at lære gennem at opleve, at afprøve forskellige muligheder sammen med jævnaldrende kammerater. Disse udviklingsområder leder frem til såvel en bedre forståelse af sig selv som for andres menneskers adfærd og relationer.

Ydermere er formålet ved dramaleg, at træne og udvikle børns sprogudvikling, bevægelser, koordinationsevner, deres jeg- og kropsopfattelse, koncentration, sanserne, fantasien, lysten og modet til at tage egne initiativer, selvstændighed, samarbejde og forståelsen for hinanden.

Krop og bevægelse

Målet med bevægelse i løbet dagen er at styrke sundhed, trivsel, motivation og koncentration. Vi arbejder sammen med børnene om at lade dem foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.

Både fri leg og planlagte aktiviteter sætter kroppen i bevægelse. Aktiviteterne udvikler opmærksomhed, motorik, viden om egen krop og glæden ved at bruge kroppen på mange måder. Der sættes også fokus på hygiejne og på at spise sundt. Alt dette inddrages som en fast del af dagens program gennem leg- og bevægelsesaktiviteter.

Vi er som idrætscertificeret HFO1 meget opmærksomme på et tilbyde så bred en aktivitetsvifte som muligt, så alle børn dagligt har mulighed for at bevæge sig. Igennem det idrætspædagogiske skema, bliver der hver dag tilbudt mindst to voksenstyrede aktiviteter, samt lagt op til masser af aktiviteter med fri leg, som understøttes af vores bevægelsespolitik

Engagement og fællesskab

Det første møde med HFO’en er med til at danne fundamentet for det faglige og sociale udbytte af tiden i såvel HFO som i skolen. Derfor har arbejdet med engagement og fællesskab en central plads i tidlig HFO.

Vi giver plads til børnenes forskelligheder. Der er plads til, at alle kan blive aktive, reflekterende og sociale børn med gåpåmod og kompetencer til deltagelse. Derfor er dette område tænkt med i for eksempel aktivitetsforløb, gruppestruktur, arbejdsformer mm.

5 kvalitetskendetegn for tidlig HFO

(Danmarks Evalueringsinstitut (EVA))

  • Tidlig HFO understøtter børns sociale relationer og deltagelse i fællesskaber.
  • Tidlig HFO har fokus på børns leg og forberedelse til skole.
  • Tidlig HFO skaber sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole gennem genkendelighed og med afsæt i børnenes perspektiver.
  • I tidlig HFO samarbejder pædagogisk personale om overgangen gennem vidensudveksling med andre fagprofessionelle.
  • I tidlig HFO inddrager og samarbejder pædagogisk personale med forældre.

 

Dokumenter