Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for Lektier

Princip for lektier på Grønnevang Skole

Det er helt centralt på Grønnevang Skole, at lektier anvendes for at styrke elevernes udvikling, trivsel og læring*

Med den kortere skoledag er der nu mere fritid og bedre mulighed for at lave skolearbejde (lektier) uden for skolen.  Derfor indfører vi nu muligheden for at arbejde med lektier.

Der er evidens for, hvornår lektier virker og bidrager positivt til elevernes læring og trivsel. Undervisningsministeriet angiver på https://www.emu.dk/grundskole/varieret-undervisning/lektiehjaelp-og-faglig-fordybelse/hvad-er-lektier-og-hvornaar ni kendetegn for, hvornår lektier har en positiv effekt. De ni tegn udgør vores retningslinjer, og vi har tilføjet en 10. retningslinje, der er overordnet og udgangspunkt for de øvrige.

”Alle elever skal have mulighed for at tage del i undervisningen. Undervisningen skal derfor tilrettelægges sådan, at den tager udgangspunkt i eleverne i klassen og det, de har med sig.”

I skolen vil man f.eks. ikke kunne bede en elev om at udføre noget i timen, som eleven kun vil kunne udføre, hvis eleven har lavet lektier hjemme.

De 9 tegn på lektier med positiv effekt:


•    Lektierne har et tydeligt formål, og eleverne har en klar forståelse af mening, relevans og læringsudbytte.

•    Lærerne tydeligt kommunikerer forventninger til elever og forældre om fx omfang af og formål med lektierne samt forventninger til, at lektierne gennemføres til tiden

•    Der er en tydelig kobling mellem lektierne og det stof, der arbejdes med i undervisningen.

•    Sværhedsgraden af lektierne matcher elevens faglige niveau, så eleven bliver tilpas udfordret.

•    Lektier varieres i form og indhold, så elevernes interesse fastholdes.

•    Lektier tildeles ikke i slutningen af en time, hvor eleverne måske er mindst koncentrerede.

•    Lektierne bruges ikke som straf.

•    Omfanget af lektier er balanceret og koordineret på tværs af fag, så eleven også har tid til andre ting i fritiden.

•    Eleverne får feedback på lektierne.


Forældrenes rolle:


•    At spørge nysgerrigt ind til, hvad deres barn arbejder med, så lektier kan blive et godt udgangspunkt for at tale med barnet om skolen.
•    At understøtte med gode rammer og motivere barnet til at lave lektier
•    Ved fravær fra skolen er det forældrenes opgave at følge med og følge op.
 

Klassen og forældre kan som udgangspunkt forvente at finde lektierne på èn platform. Det aftales af klassens lærere og meldes ud til forældrene.

Klassens lærere og pædagoger:
Hvis klassens lærere og pædagoger vælger at give lektier, så koordinerer de omfang, opgaver mm. i det forventede lektiearbejde med udgangspunkt i den enkelte elevs formåen, så eleverne har rimelige betingelser.

Emnet kan f.eks. drøftes til forældremøder.

*Folkeskolelovens formålsparagraf 1 styk 2:
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.