Satelitten

Velkommen til Satelitten!

I Satelitten er det børnene der bestemmer. Så hver dag tager Sputnikkerne deres uniform på, og passer biblioteket med glæde og stolthed. Det børnedrevne bibliotek er et unikt projekt, der arbejder med at fremme læselyst hos børnene, og det virker! Biblioteket ligger i Grønnevang HFO på Jespervej.

Sputnikkerne, der er børn fra 3. klasse, hjælper andre børn med at låne bøger i biblioteket, laver højtlæsning, og passer biblioteket rigtig godt. Bogopsætning går som en leg, og børnene bestemmer hvor bøgerne skal stå, så det giver bedst mening for dem.

Satelitten startede med projektet "Flyvende Fortællinger", der i 2019 blev tildelt 260.000 kr fra Slots- og Kulturstyrelsen. Med i opstarten kom en workshop med børnebogsforfatter Birgitte Bregnedal, der sammen med børnene har skrevet og udgivet den letlæselige bog "Et Egern Flytter Ind". Bogen blev skrevet i samarbejde med børnene og handler om det grønne egern Grønne og hans sjove eventyr med børnene på Grønnevang Skole. Bogen er illustreret af Kim Dalsgaard og kan købes hos din lokale boghandel.

Forsiden til "Et egern flytter ind"       Illustration fra "Et egern flytter ind"

Satelitten er blevet en så stor success, at i 2021 modtog projektet 125.000 fra Fonden DBK, til videreudvikling af de gode relationer der bliver dannet mellem børn og bøger. Så oven på den gode oplevelse med børnebogsworkshoppen med Birgittte Bregnedal, inviterede Satelitten Søren Malstrøm fra foreningen Kunst Ud Til Folket.

Søren kom på besøg i efteråret 2022 og underholdte børnene. Ud af besøget kom 2 musikvideoer som kan ses på Youtube, og en masse sjov med børnene, der både så nærmere på alting og hjalp bogstaver med svære karriereskift.